lørdag 25. desember 2010

JuleBuff til noen?



Å strikke en buff av det deilige tynne merinogarnet fra enten Nøstebarn eller Arwetta er lurt! Strikkebuffen gjør ikke håret elektrisk, den er mye varmere enn den syntetiske typen buffer, den er dessuten utrolig mye bedre å gå med.



 Jeg kunne ikke tro at en sånn syntetisk barnebuff virkelig kunne koste over 300 kroner på sportsbutikken. Fleecen de hadde foret den med fikk håret på hodet til datteren til å reise seg...Og jeg synes en rosa Hello Kitty i ren polyester er ganske stygg, men tror du ikke jeg kjøpte en slik likevel..Men nå skal den byttes ut! Ikke med denne da, Hjerte vil selvsagt ikke velge en BLÅ buff som mamma har strikket forran en rosa med Kitty,
jeg må nok legge opp til en med glitter og glam.


Nå skal jeg glatt innrømme at buffer er utrolig stygge hodeplagg, det jeg først og fremst tenkte på da jeg lagde denne var en hals som kunne dras opp over kinn og hake når det er så fryktelig kaldt som det er her nå! Men av en eller annen grunn liker Gulljenta å ikle seg en buff som hun har hengende ned som kombinert lue/parykk. Håper hun liker denne istedet! Blått og grønt er akkurat gulljente-farger, dessuten var de akkurat de restene jeg hadde liggende her...

Den tredje gode grunnen til å lage denne er at den er superenkel! Du strikker den nesten i søvne. Jeg lagde min en litt sen kveld med mye bra krim på tv. Og her kommer rester gjerne til nytte. Lag en som matcher ytterjakken, eller dressen?

Hjemmestrikket Buff!

Velg godt garn! Du kan jo lage den av hva du vil, men jeg ville valgt 2-tråds merino. Gjerne fra 123 Knit eller Nøstebarn sin. Unngå syntetisk garn og sånn ull som klør! Buffen strikkes
med dobbel tråd, så dette går kjapt! Du trenger ca 70 gram
Velg pinne som passer, kanskje liten rundpinne nr 4? Strikkingen skal ikke være for fast men heller ikke ha huller eller være sjaskete.

Legg opp 84 masker og strikk 2 omganger med 1 rett, 1 vrang.
Gå over til glattstrikk. Lag striper, strikk ensfarget, eller gjør som du vil. Uansett- glattstrikk rundt og rndt og rundt, til du synes du har en buff som er lang nok. Min er 40 cm lang . Det gir en fin buff som kan brukes til det meste uten å være for stor.
Strikk en omgang vrang, en omgang med rett og fell av.
Nå har du en lue, balaklava, hals, hette,hårbånd,
ørevarmer eller hva du nå enn vil bruke den til...


13 kommentarer:

Elisabeth sa...

Her kommer det jo nye innlegg mens jeg skriver kommentar i det forrige :) Nydelig buff, og en kjempegod ide! Kanskje det blir slike i julegaver til neste år....

Synnøve sa...

Kjempegod idé og takk for at du deler! Jeg ser at du har "mistet" lengden på buffen din, kanskje du får lagt inn det på nytt? I tillegg hadde det vært flott å vite hvor mange gram som går med (sånn omtrentlig i hvert fall), slik at man ser om restene man har liggende er "nok") ;) God jul til deg!

Knitgirl sa...

Synnøve- takk for at du sa fra, jeg legger det inn:_)

renate sa...

Tusen takk for at du deler:) Denne har vi virkelig bruk for og jeg har mye Merinoull liggende. Tror jeg setter igang med en gang, jeg. Sammen med "Notting Hill"...

Marita sa...

Veldig smart å f.eks bruke restegarn på sånne? FIN! og ikke minst; praktisk.

Pernilla sa...

Takk for oppskrift og tips!
Jeg husker disse var så poppuære når jeg var liten, og egentlig veldig go og ha på seg da lue med langt hår aldrig satt som den sku. Ønsker egentlig en sånn til meg selv.
Ønsker deg noen flotte juledager videre.

Pernilla

Skjevikhuset sa...

Supert tips! Tusen takk Malin. Skal jammen lage noen slike - at jeg ikke har tenkt på det før. Guttene mine bruker buff hele tiden, men ull er jo supert! NICE!

Penelene sa...

Så enig med deg!! Denne var kjempefin og skal strikkes. Jeg har nemlig også en her hjemme som sverger til bøff....

frksnupp sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar i bloggen, kjekt å kunne inspirere noen! Den buffen var veldig fin, jeg syns de syntetiske originalene ikke kler noen, så dette var et kjempegodt alternativ. Godt nyttår!

Monstermønster sa...

God ide! Ungene her er ennå så små at buff ikke har vært noe alternativ de har kommet med ønske om (hehe, det varer ikke evig...) så jeg lagrer det til den tid kommer. Takk for tips og god romjul!

Bente sa...

Så smart! Takk for inspirasjon!

Guro sa...

Kjempefin buff! Ser at det har kommet endel varianter i tynn ull også nå, men en hjemmestrikket er jo så mye bedre. Hmm, kunne egentlig tenkt meg en selv!
Tusen takk for kommentar på bloggen min. Da kunne jeg oppdage bloggen din på nytt. Husker jo godt knitgirl in norway! Det er godt å se at noen av de som hadde blogg da jeg begynte å blogge fortsatt holder på Ü Selv om vi både har byttet blogg og navn.

Babylue i dobbelt garn var forresten genialt. Det mønsteret skal jeg huske på neste gang jeg tar pinnene fatt!

Kathrine G. sa...

Supert med buff! God ide og strikke. Mykje finare enn dei som er i handelen :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...